keskiviikko 9. joulukuuta 2015

OK-valikon asetukset

Kameran asetuksia on monikerroksisessa menussa vaikka miten paljon, mutta takaseinän OK-nappia painamalla saa tärkeimmät näkyviin ja niistä voi valita vaikka sormella jonkun säädettäväksi.



Tuosta näkyvät useimmat yleisesti käyttämäni asetukset. Kuvaajia ja kuvaustilanteita on niin paljon erilaisia, että tästä ei paljon kannata ottaa oppia.
- ISO säädön olen pitänyt hämärissä oloissa automaatilla, mutta muuten 200. Tämän kameran vakautussysteemi on niin hyvä, että 1/8, jopa sekunnin tai kahden valotus voi tuottaa teräviä kuvia käsivaralta. ISO-valinnan ylärajaksi olen yleensä asettanut 6400, jonka kohinan saa vielä melko helposti siistiksi.
- WB eli valkobalanssi toimii hienosti automaatilla ja Lightroomissa voi hienosäätää.
- Kaikki korostukset ja kuvasäädöt olen pitänyt nollilla tai normaalina. Ne tosin eivät edes vaikuta RAW-kuviin.
- Tarkennuspisteen pidän pienenä ja yleensä tarkennan suuntaamalla kameran ensin tärkeimpään kohteeseen, tarkennus siihen laukaisimen puolipainalluksella ja sen jälkeen teen kuvan komposition. Tärkein kohta ei useinkaan ole keskellä.
- Kuvanvakauksesta olen jostakin syystä mieltynyt ykkösvaihtoehtoon. Automaattikin toimii.
- Oikeassa alakulmassa säädetään valintanappeja. Tässä voisi säätää tuon OK-napin ympärillä olevia nuolinäppäimiä. Toistaiseksi en ole antanut niille uusia tehtäviä. Kuvaan etupäässä etsimen kautta ja silloin takaseinän napit eivät ole yhtä helposti käytettävissä kuin kameran päällä, laukaisimen lähellä olevat.

Näiden lisäksi ainakin piippauksen ja lämpimän värisävyn poisto kuuluvat perusasetuksiin. Tarkennuksen vihreä ruutu riittää minulle merkiksi ja lisäksi olen kieltänyt laukaisun ennen kuin tarkennus on oikein.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti